onsdag 7 maj 2014

Långsam läsning

Jag har insett varför jag är så fruktansvärt långsam när det kommer till att läsa böcker. För att sätta er in i hur långsamt jag läser är ett bra exempel att det tog fyra månader för mig att läsa Breaking Dawn, den fjärde boken i Twilight-serien. 756 sidor på fyra månader alltså. Min syster läste ut den på en helg...

Jag har då alltså kommit på varför det går så långsamt för mig. Det är inte för att jag inte kan läsa snabbare, det är för att jag inte vill. Jag får sån separationsångest när allt tar slut. I skolan har vi just läst en bok som heter Sin ensamma kropp, skriven av Elsie Johansson. Den handlar om en 72-årig kvinna som sitter och tänker tillbaka på sitt liv. Just eftersom den skulle läsas ut på typ fem dagar valde jag att höra på den som ljudbok istället; mest för att effektivisera min tid. Och jag blir så fångad av karaktärer. Det är nog det. Jag känner i hela min kropp att jag inte vill släppa taget. Jag vill fortsätta hänga med de här människorna som jag får följa, och när jag inser att det inte längre är möjligt blir jag ledsen inombords.

Det är alltså för att jag vill vara med karaktärerna en längre stund som jag läser så långsamt. Jag kommer nog aldrig bli en sån där människa som läser ut en bok på tre dagar. För att nämna Catching Fire som jag håller på att läsa just nu - december 2012. Not even kidding you right now. Det har varit väldigt upp och ner med min läsning de senaste åren, har knappt läst alls, eller varit intresserad av det, så det är ju också en anledning. Men just Hunger Games-triologin känner jag att jag kan dra ut på hur länge som helst. Det skulle inte göra mig så mycket om jag inte blev klar förrän 2015, och då har jag ändå <100 sidor kvar.

För att effektivisera mitt läsande kanske jag borde börja läsa flera böcker samtidigt. Det har min morfar gjort, och gör fortfarande tror jag. Han läser fem böcker parallellt. 20 per bok om dagen var det förut, nu är det mindre tror jag. Det enda som skulle kunna skita sig om jag gjorde så skulle vara att jag blandar ihop vad som har hänt i de olika böckerna, men det är väl en petitess jämfört med att inte få något läst.

Jag måste ändå läsa ut Catching Fire nu, om jag inte kör på morfars taktik såklart. Detta för att jag snart kommer få hem The Fault in Our Stars och jag vill gärna läsa ut den innan den har premiär, vilket är om en ynka månad. Jag får ligga i helt enkelt!

Trevlig läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar